Spiel 2005
Gepubliceerd in Spel! 9.2. Het eerste deel van het artikel ("Een rollenspeler op Spiel '05") is opgegaan in een algemeen artikel met de naam "Essen 2005: Hal 6" van in totaal drie rollenspelers. Het tweede deel ("Francis Tresham") is enigszins veranderd en verschenen onder de titel "Essen 2005: Een ontmoeting met Francis Tresham".
Een rollenspeler op Spiel '05
In tegenstelling tot vorige jaren had ik niet zo'n verlanglijstje voor Essen. Dacht ik. Toch had ik toen onze groep in de vroege ochtend van zaterdag 15 oktober vertrok een behoorlijke lijst van dingen die ik wilde zien of kopen. Als rollenspeler ging mijn interesse vooral uit naar Hal 6 waar het meeste rollenspelspul te bewonderen zou zijn.
Nu is er in Essen altijd enorm veel te koop, van versleten boeken van de eerste edities van Dungeons & Dragons en RuneQuest tot de allernieuwste uitgaven, vers van GenCon anderhalve maand eerder. Het is dan ook erg handig als je van te voren weet wat je wilt hebben. Zo ging ik dit jaar op zoek naar enkele GURPS supplementen, een D&D supplement voor onze komende campaign, en wat boeken over historisch tijdperken in verschillende systemen. En ook dit jaar was ik na twee stands volkomen overweldigd door het aanbod. Nee, ik heb niet nog een Call Of Cthulhu supplement nodig... zelfs niet voor acht euro... nee ga weg. Breng me niet in verleiding!
Je kan veel vinden in Essen, maar je moet wel geluk en geduld hebben. Niet alles is netjes gesorteerd en sommige dingen kun je gewoon niet vinden. Zo heb ik me bont en blauw gezocht naar GURPS Cliffhangers en Imperial Rome, maar nee hoor. Wel tig exemplaren van GURPS Space, Bestiary, Cyberpunk, Humanx etc. Ook loont het om een extra rondje te lopen. Zo heb ik een exemplaar van Call Of Cthulhu d20 gezien wat veertig euro zou moeten opleveren. Een halve hal verderop gingen ze voor vijf euro per stuk...
Voor fans van sommige, vaak iets oudere rollenspellen is Spiel de hemel. Een vriend van me is altijd wel in voor In Nomine boeken voor weinig geld en hij had zijn collectie kunnen completeren als hij wilde. Ik wil ook niet weten hoeveel D&D 3rd Edition materiaal ik heb gezien. Prachtige hardcover boeken die een jaar of drie gelden voor volle prijs gingen waren nu drastisch afgeprijsd tot de helft of zelfs een kwart van de prijs. Alle oudere World Of Darkness spellen zoals Vampire: The Masquerade maar ook obscuurdere dingen als Mage: The Sorcerers Crusade waren ook goed vertegenwoordigd.
Maar zoals ik al zei zijn sommige dingen gewoon onvindbaar. Dit zijn vooral de kleinere, onbekende dingen zoals Underworld, The Last Exodus en FULMINATA: Armed With Lightning.
Ook iets waar je op moeten is de taal waarin het boek is geschreven. Vaak dacht ik "Oh wow! hebben ze dat hier?" en dan was het weer een Duitse versie van, zeg, HeroQuest of Fading Suns.
Francis Tresham
Het leukste van Spiel is wat mij betreft nog geeneens de mogelijkheid om veel spellen, vaak splinternieuw, uit te proberen. Tuurlijk, dat is leuk, net als het leuk is om de tientallen kraampjes af te stropen naar koopjes en obscure spellen. Het mooiste echter is het praten met auteurs zelf. Zo liep ik dit jaar doelbewust naar het standje van Midnight Syndicate, makers van (griezel)soundtracks voor rollenspel-sessies. Vorig jaar had ik er een CD gekocht en gezellig gepraat met de mensen daar, waaronder één van de componisten. Ook dit jaar heb ik er een gezellig gesprekje gehad. Mijn dag was alweer goed.
Later die dag liep ik naar de stand van Mayfair Games aangezien ik nog een uitbreidinkje wilde kopen voor mijn 1825 Unit 1. Achter een klein tafeltje met wat 18xx gerelateerde speelstukken zat een oudere man. Wat beschrijft mijn verbazing als ik erachter kom dat dit inderdaad Francis Tresham is, maker van klassiekers als Civilization, 1830, 1825. Trouwe Spel!-lezers weten ook dat hij vorig jaar het langverwachte Revolution heeft uitgebracht bij Phalanx Games, een spel over de Tachtigjarige Oorlog. Blijkbaar kennen weinig mensen hem want hij zat moederziel alleen. Een vriend van me (die me geintroduceerd heeft tot de 18xx spellen) en ik hebben een half uur met mr. Tresham gepraat. Hij bleek een erg aardige man die smakelijk kan vertellen over met name treinen en hoe sommige historische details uiting vinden in zijn spellen. Hij vertelde ook over de moeilijkheden van het uitbrengen van 1825 en met name de uitbreidingen, de zogenaamde kits, ervan.
Ook liet hij ons het bord van 1829 Mainline zien, een spel waarin hij een groot 'random' element introduceert in de 18xx reeks. We vonden dit vreemd want het mooie van de 18xx spellen was juist dat er geen 'random' elementen in zitten. De meester vertelde echter dat het niks fundamenteels aan het spel veranderde maar wel de speelduur enorm deed afnemen. Dit klonk goed want de 18xx spellen kosten vaak meer dan 4 uur per sessie wat het moeilijk maakt om te spelen.
Dit soort ontmoetingen maakt Spiel nog beter dan het al is. Ik hoorde van andere vrienden dat ook Klaus Teuber (u wellicht bekend van een spelletje met Kolonisten in Catan...) aanwezig was dit jaar. Een andere bekende naam was John Kovalic (illustrator van de strip Dork Tower en o.a. het kaartspel Munchkin) die dagenlang signeerde op de stand van Pegasus Spiele.