Review Frag (oude versie)

Line: Frag
Cost: US$ 34.95
Page count: 64
Year published: 2001
ISBN: 1-55634-536-4
SKU: SJG1339

Je hebt vast wel eens een zogenaamde 'frist person shooter' gespeeld, of in ieder geval gezien. First person shooters (FPS) zijn computerspellen zoals Wolfenstein, Doom, Quake en meer recentelijk Half-life, Unreal en Halo. In zo'n spel loop je rond als een vechter, gebukt onder een enorme hoop fantasievolle wapens zoals de 'Big F**king Gun'. Het idee van een FPS is erg simpel: loop rond, pak nieuwe wapens, munitie en wapenrusting, schiet alles wat je tegenkomt dood. Ondertussen wordt je zelf van alle kanten belaagd en zul je ook echt wel een keer of tig overhoop geschoten worden. Maakt allemaal niet uit, want je 'respawned' toch wel weer — waarbij 'respawnen' weer jargon is voor 'reincarneren'.
Dit klinkt allemaal nogal saai, maar dat is het zeker niet. Het is snel en bruut, met vaak mooie beelden die het uiterste eisen van je PC's videokaart en veel adrenaline. En in 2001 vond Steve Jackson Games het tijd om hier een bordspel op te baseren genaamd Frag. Dat lees je goed, een bordspel gebaseerd op een computerspel. Dit is echter minder vreemd dan je zou denken, want Steve Jackson Games heeft al eerder het spel Hacker gemaakt waarin je een, tja, hacker speel.

Wat je krijgt

Frag komt in een relatief grote doos (24 x 16 x 4,5 cm). Hierin zit: 2 stukken karton, een grote, uitvouwbare speelondergrond vergelijkbaar met een poster in formaat (83 bij 53 cm), wederom bedrukt aan beide kanten. Een klein foldertje van in totaal 4 pagina's met de regels, 112 kaarten en zes plastic houdertjes. Dit alles in full colour. Het grote nadeel hier zijn de kartonnen sheets waarop allerlei counters en de speelfiguurtjes staan afgebeeld. Deze moet je zelf uitsnijden, terwijl de sheets geeneens zijn voorgestansd. Noem me verwend, maar voor de prijs van US$ 34,95 verwacht ik iets meer dan dit. Dit is echter nog niet alles, want het spel is geeneens compleet &151; je hebt ook nog hele stapels zes-zijdige dobbelstenen nodig. Nu hebben de meeste mensen wel wat dobbelstenen liggen, maar Frag heeft er echt heel veel nodig. Ik adviseer zo'n zes tot tien dobbelstenen per persoon — anders ben je de hele tijd bezig om dobbelstenen bij elkaar te zoeken.
Het 'bord', de counters, de figuurtjes en de kaarten zijn zoals ik al zei allemaal full colour en hebben functionele en duidelijke afbeeldingen erop. Het is niet geweldig, maar zeker voldoende. De sfeer is luguber en kil, met veel bloed, enorme geweren en veel koele kleuren. Kortom, het past perfect bij het genre wat dit bordspel emuleert.
De vier pagina's aan uitleg zijn duidelijk en precies geschreven, met wat handige illustraties ter verduidelijking. De tekst op de kaarten is ook erg duidelijk en heeft weinig 'versiering' — verwacht geen hele verhalen en achtergrond informatie.

Hoe het speelt

De spelregels zijn allemaal goed te volgen. Elke speler kan een eigen soort personage maken: ga je voor een groot incasseringsvermogen (Health), hoge snelheid (Speed) of juist voor het goed en vaak kunnen schieten (Accuracy)? Verdeel 7 punten over deze 3 eigenschappen, met minstens 1 punt en maximaal 4 in elke eigenschap. Dit maakt het mogelijk om met verschillende taktieken te spelen.
tijdens het spel krijgt iedereen na elkaar de beurt. In zo'n beurt kun je een aantal vakjes lopen en tussendoor nieuwe wapens en andere spullen oppakken, en schieten op de tegenstanders. Dit alles kun je afwisselen: eerst lopen, dan schieten, vervolgens lopen en dingen oppakken, daarna weer lopen — of elke andere volgorde. Het aantal stappen wat je mag lopen is de som van het aantal ogen wat je gooit op een aantal zeszijdige dobbelstenen gelijk aan je Speed. Je kunt een aantal keer schieten gelijk gelijk aan je Accuracy gedeeld door 2, naar boven afgerond.
Het raken van iemand heeft ook met Accuracy te maken: tel het aantal hokjes dat je van je doel verwijderd ben: als je dit aantal gooit met een aantal dobbelstenen gelijk aan je Accuracy dan raak je. Vervolgens kijk je hoeveel schade dit doet door te kijken hoeveel schade je doet met je wapen. Stel je schiet met een jachtgeweer, dit doet 4d schade. Rol 4 dobbelstenen en tel dit op. De belaagde speler gooit dan een aantal dobbelstenen gelijk aan zijn Health en sommeert deze. Deel de Accuracy worp door de Health worp en vergeet de rest: dit is het aantal Health wat de belaagde kwijtraakt. Dit klinkt allemaal redelijk ingewikkeld, maar dat is het in principe niet. Het kost echter wel wat moeite om de schade te bepalen als je grotere wapens en verschillende kaarten gebruikt om de schade te vergroten: in onze spellen hebben we meerdere keren met 9 tot soms wel 18 dobbelstenen mogen gooien. Het optellen hiervan kan wat tijd kosten...
Een belangrijk deel van elke FPS is de verschillende soorten wapens en extra uitrusting wat beschikbaar is. Deze worden in Frag voorgesteld door verschillende kaarten die je kan oppakken als je over bepaalde vakjes loopt. Er is een kans van 1 op 2 dat je daar ook echt iets vindt. Bovendien bijven je wapens liggen als je doodgeschoten wordt zodat zodat iemand anders die weer kan oppakken. De wapens zijn gevarieerd: een geweer dat klinknagels afvuurt, een machinegeweer, een kettingzaag, meerdere lasergeweren en zelfs een nucleare bom. Het één doet nog meer schade dan de ander, maar heeft bijvoorbeeld minder ammunitie of een minder grote kans om te raken. De extra uitrusting bestaat uit dingen zoals bepantsering, adrenaline pillen, ammunitie en verbanddozen, maar ook iets om twee wapens op elkaar te bevestigen zodat je heel veel schade kan doen.
Maar er is nog een derde soort kaarten, de zogenaamde Specials. Dit zijn kaarten die je krijgt als je iemand overhoop schiet, oftewel fragt. Dit zijn erg krachtige kaarten die je de mogelijkheid geven om door muren heen te lopen, iemand anders zijn beurt te laten overslaan en een onmiddellijke teleportatie. Het resultaat van gefragt worden is niet zo erg: je begint gewoon opnieuw op én;én van de zes 'respawnplaatsen'. Degene die drie tegenstanders fragt, wint.

Dit waren wel zo'n beetje de belangrijkste regels, en nu sla ik nog de regels voor springen, zuurbaden en deuren over. Zoals ik al zei is Frag niet echt ingewikkeld, maar sommige dingen houden het spel nogal op. Zo kost het nogal wat moeite om te kijken of je raakt en als je raakt, hoeveel schade je uiteindelijk doet. Verder vond ik het telkens rollen om te kijken of je iets oppakt vrij irritant. Het kost allemaal niet veel tijd, maar bij elkaar toch zeker genoeg.
Tijdens het spelen werd duidelijk dat je niet voorzichtig moet doen aangezien je toch wel neergeschoten wordt en, belangrijker, het maakt het spel nog trager dan het al is. Op de doos staat dat een spel een half uur duurt, maar een uur was dichter bij de waarheid geweest.
Het posterbord kan helaas niet helemaal plat worden neergelegd aangezien de vouwen het omhoog duwen op sommige plaatsen. Bovendien is één van de twee kanten van het bord een erg saaie plattegrond die niet echt uitnodigt tot deelname aan de gevechten.
UITBREIDEN met name mbt BOOKKEEPING

Uitbreidbaarheid

Steve Jackson Games heeft met Frag erg goed nagedacht over uitbreidingen. Sterker nog, het speelbord heeft enkele dingen erop waarvoor nog geen regels zijn in de basisset zoals deuren met een kleurcode. Verder is zo simpel van opzet dat iedereen er extra regels en eigen borden voor kan verzinnen. Zoals een vriend van mij die zelfs nog voordat we gingen spelen zijn favoriete Doom II-level ging bouwen. Steve Jackson Games heeft zelf nog verschillende uitbreidingen uitgebracht: Death Match en Fire Zone, Frag PvP (gebaseerd op de populaire webstrip van Scott Kurtz), Frag Deadlands, een volledig zelfstandig spel gebaseerd op de populaire Weird Western RPG van Pinnacle wat je kun combineren met de andere uitbreidingen, en ik lees net dat Dork Tower #25 ook Dork Frag bevat. Bovendien heeft de Frag website extra optionele regels en extra plattegronden.
Allemaal geweldig natuurlijk, maar ik zou willen dat ik iets meer waar voor mijn geld kreeg met deze basisset. De plattegrond is irritant, er zijn geen goede character sheets, de counters en poppekes zijn geeneens voorgestanst, ik mis dobbelstenen.

Conclusie

Uiteindelijk ben ik nogal ambivalent tegenover deze tot bordspel omgebouwde FPS. Het materiaal wordt er erg goed in gesimuleerd: rennen, oppakken, neergeschoten worden, opnieuw beginnen. Pak nieuwe wapens en extra uitrusting op, mik op tegenstanders en schiet ze ze neer. Je gaat zeker grimmig lachen als je weer een enorm goed geweer heb gevonden en dan vervolgens met een teleportatie voor iemands neus terechtkom. Jammergenoeg loopt het allemaal traag, moet je enorm veel dobbelstenen gooien en is het bijhouden van alle eigenschappen, wapens en munitie veel werk.