Guild Wars
In mei 2008 had ik World of Warcraft weer even serieus gehad. Na wat (her)spelen van Starcraft: Broodwars en Dawn of War: Dark Crusade heb ik vervolgens Guild Wars: Nightfall aangeschaft op aanraden van een vriend. Op deze pagina parkeer ik wat screenshots van het spel, evt. met wat commentaar erbij.
De plaatjes linken naar grotere plaatjes (1680x1050 pixels).
Het begin
Dit is mijn character: de dervish Caitlin Sildae. Een ding wat hier niet opvalt is dat Caitlin echt geweldig haar heeft. Maar, en daar kwam ik pas later achter, dervishes hebben altijd zo'n kap op, "hoods that symbolize their humility to the gods." Juistem. Wel tof is dat je gelijk na character creation al een stoere, bijelkaarpassende outfit hebt die jezelf kan kleuren in 8 kleurtjes. Ik heb hier een blauw/wit ensemble gemaakt. Later kwam ik er achter dat blauw de "class color" van dervishes was.
Dit is een uitzicht in de eerste grote stad, Kamadan, Jewel of the North.
Het tweede plaatje is wat levels later geschoten. Hier had ik al een stoerdere armor set aangeschaft, maar ik val echt in het niet bij die tank naast me.
Grappige quests
Guild Wars neemt zichzelf ook niet heel erg serieus gelukkig en dat kun je o.a. zien in sommige quests.
Tutorial en tweede quest
GW werkt met quests dus. Je hebt 3 soorten quests:
- quests: deze zijn niet verplicht en niet gerelateerd met het grote verhaal.
- primary quests: de quests die samen het verhaal van Nightfall vertellen.
- missions: dit verhaal is opgedeeld in een soort hoofdstukken. Aan het eind van elk hoofdstuk is er een zogenaamde mission, een soort speciale primary quest.
Na een tutorial gedeelte (wat je kan skippen) begint de eerste echte etappe die zal culmineren in "Jokanur Diggings". Het begin is nog erg tam. Halverwege werd het al wat interessanter, maar het einde was echt een welkome verrassing. Opeens kreeg ik in-game cutscenes te zien, compleet met goede voice acting en (slechte) animaties. Het laatste plaatje hier laat de eerste "end boss" zien.
Derde quest
Al met al was het nog niet echt moeilijk. Zoals je kan zien had ik al 3 characters in mijn party naast mezelf. Dit zijn Heroes en Henchmen. Heroes zijn NPCs die ik zelf kan besturen en die essentieel deel zijn van het verhaal. Henchmen kan ik in elk dorpje oppikken en zijn niet echt te besturen. Dit systeem vond ik al helemaal geweldig, maar wie schetst mijn verbazing als ik na de "Jokanur Diggings" missie opeens niet 3 maar 7 NPCs kan meenemen? Maar goed ook, want de moeilijkheidsgraad werd behoorlijk omhooggegooid.
Hier volgen wat plaatjes van de omgeving en mijn party.
Kamadan
Alles omgevingen behalve de dorpen en steden zijn "instanced" in Guild Wars. M.a.w. elke keer als ik buiten een stad stap is dat gedeelte van de wereld apart voor mij gecreeerd, en kom ik daar niemand anders tegen behalve mijn eigen groepsgenoten. Aan de ene kant zorgt dit er voor dat je geen vervelende kill- en node-stealers tegen komt, aan de andere kant is de wereld soms erg leeg en statisch.
De steden zijn dus niet (echt) geinstanced, dus daar kom je wel allerlei mensen tegen. En net als in WoW zet ik dan snel de general en trade chat uit.
En wat special effect shots: