Furtive Little Feelings

The collected thoughts of Jake de Oude

Vers van de pers

Gepubliceerd in Spel! 9.4 met wat kleine wijzigingen en erg fraaie illustraties. Dit is de originele versie.

Op de hoek van de straat schreeuwt een krantenjongen het laatste nieuws: "Buitenlander maakt doden levend!" "Pentex Supplies verwikkeld in luguber schandaal!"

Een manier om de spelers het idee te geven dat hun personages in een echte wereld leven is door ze geruchten en nieuws te geven. Dit is bovendien een manier om 'plot-punten' uit te delen. In dit artikel vertel ik over mijn eigen ervaringen hiermee, en geef ik tips over hoe jij het kan gebruiken.

Een levendige wereld

Het is soms moeilijk om je spelers het gevoel te geven dat de wereld waarin hun personages rondlopen echt is, dat er dingen gebeuren en dat hun acties erin gevolgen hebben. Eén van de manieren die ik zelf meerdere keren heb toegepast is het uitgeven van een krant in het spel.
Om de zoveel tijd gaven we een A4tje aan de spelers met daarop de voorpagina van een nep-krant. Hierop stond ongeveer vier artikelen over verschillende gebeurtenissen. Misschien een stukje over de opdracht die ze net hebben afgerond, een stukje over een politieke ontwikkeling. Wat roddelnieuws, wat wetenschappelijk nieuws, en wat vreemde gebeurtenissen.

Zo speelde ons laatste verhaal zich af in Victoriaans Londen (zie mijn artikel "Buffy in Victoriaans Londen" in Spel! 9.1 voor een eerdere versie van deze setting). De hoofdrollen waren weggelegd voor leden van een soort "League Of Extraordinary Gentlemen": zij waren een team wat de vreemdere misdaden in de stad oplosten.
Aan het begin van elke verhaallijn deelden mijn co-GM en ik een Foggy London Times uit, met daarin wat dingen die gebeurden op dat moment in de stad. Eén van die gebeurtenissen werd vervolgens al dan niet subtiel aangewezen als zijnde het volgende spoor.
Tijdens de verhalen werd soms ook een kleinere Foggy London Times uitgedeeld met één of twee artikelen. Hierin zaten wat extra hints verstopt en eventueel een extra gerucht of een vervolg op een eerder artikel.

Voorzichtig het plot aanreiken

Voor ons was het eerste doel van de krant het aanreiken van een nieuw plot of nieuwe plot-elementen. Het ontwikkelen van een verhaal kan soms lang duren of moeizaam overkomen. We gebruikten de krant als een frisse manier om dingen aan te duiden. Je kan dit vrij subtiel doen: het plot hoeft niet altijd in de kop van het hoofdartikel te staan, maar kan ook in een overlijdensadvertentie staan.
Geprinte tekst is bovendien geduldig en genuanceerder dan een NPC die wat aan de hoofdpersonen vertelt. Geduldig omdat de artikelen zodra ze eenmaal geprint zijn niet meer veranderen, terwijl een gesprek na een sessie of twee al vergeten kan zijn. Mocht het al onthouden zijn, dan worden de details vaak verdraaid of anders voorgesteld. Adjectieven worden als hoofdzaken gezien, terwijl de kern van de zaak vakkundig ontweken wordt.

Andere tijden

Een andere manier om de krant te gebruiken is voor het schetsen van de wereld. Natuurlijk, je personages hebben een achtergrond, je hebt de wereld uitgelegd, maar soms mis je nog iets. Je hebt ook geen zin om elke sessie tijd te besteden aan lange monologen waarin je iets nieuws introduceert. Onze campagne in Victoriaans Londen had als moeilijkheid dat niet iedereen zich direct iets kan voorstellen met die tijd en plaats. Wij gebruikten de krant om de achtergrond wat te verlevendigen en uit te leggen. Zo hadden we een serie artikeltjes over de bouw van de Londen Underground, wat stukken over uitvindingen die gedaan waren, en wat referenties naar Sherlock Holmes en figuren uit de boeken van Jules Verne. Door een concreet voorbeeld te geven van mensen en gebeurtenissen kunnen de spelers de omgeving beter voorstellen.

Waarschuwing voor het verkeer

Uiteraard zijn er wat valkuilen waar je voor moet uitkijken. De grootste voor mij was dat ik de hand-out te mooi probeerde te maken. Ik heb wat ervaring met grafische lay-out en ik had de neiging om de Foggy London Times enorm afgewerkt te maken, compleet met passend lettertype, perfect gebalanceerde bladspiegel en nagemaakte illustraties. Natuurlijk, het maakt het echter, maar je kan er heel veel tijd mee kwijt zijn zonder dat het iemand echt opvalt. Probeer ook niet elk artikel helemaal uit te schrijven daarom: de kop, een onderkop en eventueel een regel of twee volstaan meestal. Vul de rest van het stukje op met wat "Lorem Ipsum dolor sit amet" en klaar ben je.
Een andere valkuil is om de lat te hoog te leggen bij de eerste paar uitgaven. Mijn co-GM en ik waren erg enthousiast en hadden wat tijd te besteden. We maakten prachtige hand-outs voor de eerste sessies. Helaas konden we dat niet volhouden.

Genres

Mijn voorbeeld gaat over een krant, maar bovenstaande kun je ook op andere manieren toepassen. In de serie Rome zagen we een stadsomroeper, en in een fantasy setting kun je een lijstje met "verhalen uit de taveerne" maken. Een verhaal dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog kan gebruik maken van de verzetsradio, in de jaren tachtig en negentig een TV, en tegenwoordig natuurlijk internet. Een futuristische campagne heeft wellicht een soort universum-uitzending of een soort cyberspace.

Dat was het weer wat mij betreft. Ik hoop dat ik je wat ideeën heb gegeven om je sessies wat op te frissen. Op de Ducosim website staan er ook links naar wat uitgaven van de Foggy London Times.