Furtive Little Feelings

The collected thoughts of Jake de Oude

Het Beste Van 2009

Origineel gepubliceerd op 20 februari 2010.
Laatste update op 2 april 2014.

Het jaar waarin Barack echt aanschoof in het Witte Huis (en de Nobelprijs voor de Vrede kreeg) en wij Nederlanders werden lastig gevallen door meer capriolen van Geert Wilders. Het jaar waarin iedereen moe werd van het woord "crisis" want alles werd teruggebracht tot de kredietcrisis. Maar gelukkig was er toen de Mexicaanse griep waar we ons druk over konden maken. Uiteindelijk bleek het wel mee te vallen met die griep-epidemie en konden we ons daar weer druk over maken.

Het jaar dat Yolanthe voetbalvrouw werd, het jaar van de Toppers (toen weer wel, toen weer niet, toen weer wel?), de nieuwe K in K3 (maar haar naam begint niet met een K, schande). Ook in het nieuws: het herstarten van de LHC, zeilwicht Laura en de globale rouw over het heengaan van Michael Jackson. (Iedereen was alsnog fan!) Het jaar waarin ik nog steeds met veel tevredenheid geen televisie-abonnement had, maar wel een nieuwe televisie aanschafte.


Zoals ook de voorgaande jaren (2006, 2007 en 2008) ook dit jaar weer een overzicht van wat ik afgelopen jaar "het beste" vond, op de gebieden van muziek, film en lectuur. Nieuw dit jaar is de categorie spellen. De uitleg waar die categorie opeens vandaan komt kunt u aldaar vinden.

De hoesjes van de muziekalbums linken naar de recensies op AllMusic, terwijl de filmposters linken naar de desbetreffende IMDb pagina's. De boekkaften gaan naar de sites die me het beste leken, vaak die van de uitgever. De spelhoesjes linken naar de MetaCritic pagina's.


Meer van deze auteur:


Waarschuwing: deze pagina bevat meerdere links naar TvTropes. Het lezen van TvTropes is zeer schadelijk voor uw productiviteit.


Muziek

Paramore - Riot! (2007)

Hoes van 'Riot!'

U kent Avril Lavigne wellicht nog — bekend geworden met de goede singles "Complicated" en "Sk8er Boi" (sic). Ze kwam lekker rebels uit de hoek en haar nummers waren erg catchy. Ik verloor haar al snel uit het oog want haar arrogante, "niemand begrijpt mij" attitude werd gauw vermoeiend. Gelukkig hebben we hier Haley Williams. Dit frêle vrouwke (bouwjaar 1988) lijkt qua uiterlijk behoorlijk wat op Avril. Ook qua stem en songs is er zeker overkomst. Maar Paramore, de band waar Haley het stralend middelpunt van is, doet authentieker aan dan Avril ooit heeft gedaan. De songs zitten beter in elkaar, en Haley doet niet zo ontzettend chagrijnig als Avril. Belangrijker is dat Miss Williams een veel betere stem heeft, met veel meer power.

Ik "ontdekte" Paramore trouwens door het nummer "Misery Business" wat op de soundtrack van Guitar Hero: World Tour staat. Dat maakt ze de zoveelste band die ik ontdek door een Guitar Hero spel, maar daarover later meer.

Colour Haze - All (2008)

Hoes van 'All'

U wist waarschijnlijk al dat ik een groot fan ben van de stonerrock formatie Kyuss (en in mindere mate van Fu Manchu). Xavier vroeg me eens om een artiest in te voeren bij zijn Last.fm station, en ik was wel benieuwd wat Last.fm met Kyuss zou doen. Nou, Colour Haze dus. Colour Haze komt uit München maar dat hoor je er niet aan af. Het lome, zware geluid had net als Kyuss uit Palm Springs kunnen komen. De songs zijn vaak lang uitgesponnen — het titelnummer duurt maar liefst 14 minuten en 49 seconden. Ze lijken geen begin/midden/eind te bezitten, en de couplet/refrein/couplet/refrein/brug/refrein-structuur is al helemaal nergens te bekennen. Behoorlijk psychedelisch, maar ook uitstekend te beluisteren zonder drugs.

Carla Bruni - Comme Si De Rien N'Était (2008)

Hoes van 'Comme Si De Rien N'Était'

Carla mag dan wel Frankrijk's "first lady" zijn, maar ze is nog steeds wat Ronald Giphart ooit treffend een "zuchtmeisje" noemde. Haar album "Alsof er niks is gebeurd" is een lichtverteerbare verzameling van romantische zwijmelnummers. Jammer genoeg is mijn Frans niet goed genoeg om te verstaan wat ze allemaal bezucht maar misschien is het daarom juist zo mooi. Aan de andere kant vind ik haar versie van de jaren '50 klassieker "You Belong To Me" ook wel heel mooi.

The Living End - White Noise (2008)

Hoes van 'White Noise'

Ik meen dat ik hier al een keer eerder over heb gepraat, maar vergeef me als ik in herhaling val: Het is blijkbaar erg moeilijk om de energie van een goede live band op een studioalbum te vatten. The Living End hoorde ik voor het eerst op Lowlands dit jaar en woah, dat was gaaf. Drie mannen die energieke, puntige rock maken. Dit laatste album van ze is zeker niet slecht. Sterker nog, het is een heel goed album wat van goede song naar goede song gaat. Ze laten hier en daar wat steekjes vallen, jammer. De teksten doen hard hun best maar ze halen nooit het niveau van, zeg, Bad Religion. Uit "21st Century": "Global warming just ain't cool/Too much chlorine in the gene pool". Nee, net niet.

Geeft niet, de muziek en vooral het gitaarwerk is heerlijk en maakt veel goed. Wat ook knap is, is dat het album je aandacht vast kan blijven houden.

Maar hoe goed het album ook is, het komt gewoon niet in de buurt van het optreden. En dat is wel jammer.

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures (2009)

Hoes van 'Them Crooked Vultures'

Later zal ik kunnen zeggen: "Ik was erbij! Ik was erbij toen Them Crooked Vultures hun optreden gaven op Lowlands in 2009. Dat legendarische optreden nog voordat het album uit was!"

Oh hee, wacht, dat kan ik nu al. "Ik was erbij!" Maar uiteindelijk was ik ook wel heel erg benieuwd in hoeverre dat optreden een goede representatie het album zou zijn.

Een heel goede representatie, zo blijkt. Het debuut is net als het optreden: strak, professioneel, goed opgebouwd, jammend, en Zwaar Groovend. Dit, mensen, zijn drie professionele muzikanten (1 oud, 2 niet zo oud) die erg goed zijn, zowel technisch als creatief. Als je een ritmesectie hebt met John Paul Jones en Dave Grohl, kan er al weinig fout gaan. Voeg daaraan toe het gitaarwerk van Josh Homme en KABLAM! Dit is een album wat onmiddellijk hard aankomt, mede dankzij de eerste drie catchy tracks "Nobody Loves Me & Neither Do I", "Mind Eraser, No Chaser" en "New Fang". Daarna lijkt het wat in te zakken, maar hier wordt herluistering beloond. Pas dan begin je alle verborgen juweeltjes te ontdekken. De geweldige bass, de oersterke riffs, en hoe ontzettend strak het allemaal is. Ik moet bovendien bekennen dat ik een nieuw respect heb gekregen voor het zangwerk van Josh.

Green Day - 21st Century Breakdown (2009)

Hoes van '21st Century Breakdown'

Na Dookie raakte Green Day voor mij al snel uit het zicht tot ze in 2004 American Idiot uitbrachten. 21st Century Breakdown is net als Idiot een concept album en een rock opera. Wie had dat gedacht toen ze doorbraken met Dookie?

Ik niet, maar ik moet toegeven dat 21st Century Breakdown een geweldig album is. Er zit een mooie opbouw in, met een epiloog ("Song of the Century"), het titelnummer als toonzetter, wat stevige songs ("Know Your Enemy", "Viva La Gloria" en haar zuster "¿Viva La Gloria?"), wat ballads ("Last Night On Earth", "Restless Heart Syndrom", "21 Guns"), en een mooie stel afsluiters. De basis is nog steeds Green Day's puntige punk, met power chords links en rechts en meebrul-refreinen. De sound is echter grootser en grandiozer, om niet te zeggen bij vlagen bombastisch. Gelukkig blijft Green Day grotendeels binnenboord.

Er is veel afwisseling tussen de songs en soms zelfs binnen de songs zelf. Zo is er bijvoorbeeld het stomende "Peacemaker" wat me tot dansen aanzet, maar even later komt "Horseshoes And Handgrenades" wat eigenlijk gewoon een garage-rag-rock nummer is.

British Sea Power - Do You Like Rock Music? (2008)

Hoes van 'Do You Like Rock Music?'

Na een tegenvallend optreden op Lowlands vorig jaar had ik het even gehad met British Sea Power, maar ergens halverwege het jaar heb ik dit album weer opnieuw ontdekt. Do You Like Rock Music? Jazeker, en zeker als het zo heerlijk weldadig is geproduceerd is als hier. Theatraal, bombastisch, echoënd — het lijkt op het eerste gezicht alsof British Sea Power propagandamuziek maakt. Maar bij meerdere keren luisteren ontdek je elke keer meer laagjes. Mooie koortjes, subtiele strijkers. Het grote gebaar met brullende gitaren en denderende drums wordt niet geschuwd maar er zit meer achter dan ik dacht.

De productie zorgt ervoor dat de afwisselende plaat desondanks als één geheel overkomt.

Silversun Pickups - Swoon (2009)

Hoes van 'Swoon'

Stephen Thomas Erlewine van AllMusic serveert dit album als volgt af: "It's pleasant enough, particularly when the breathy vocals fade away to leave behind cascades of guitars, but even at its best, it's nothing more than an approximation of Smashing Pumpkins at their peak, with all the interesting parts stripped away." Zo, die kunnen de Silversun Pickups in hun zak steken.

Ik ben het zeker eens met Stephen dat de band heel goed heeft geluisterd naar The Smashing Pumpkins, en dan inderdaad vooral Siamese Dream. Aan de andere kant: er zijn ongeveer 3.201.936.274 (*) mindere albums waar je je aan kan spiegelen. Swoon heeft ook dat weldadige warme geluid, die gelaagde gitaartracks en een romantische atmosfeer. Er wordt gespeeld met overdrive dat het een lieve lust is, er zit wat dynamiek in. De songs zijn zorgvuldig opgebouwd, en het album houdt de spanningsboog goed vast.

Het is wellicht wat tammer (meer in de richting van Mintzkov) en je kan je afvragen of er in de 16 jaar sinds Dream niks beters is uitgebracht. Maar de laatste keer dat we iets van de Pumpkins hoorden bleek dat zij het ook niet meer weten, en dat we een album als Siamese Dream al jaren niet meer hoeven te verwachten van hun kant. Swoon voldoen ondertussen in een lovenswaardige manier.

* Ruwe schatting.

Eervolle vermeldingen

Pearl Jam - Ten en Backspacer (2009)
Ten werd opnieuw uitgebracht met een nieuwe mix door Brendan O'Brien. De mix blaast nieuw leven in die monumentale grunge-klassieker met een eerlijke en krachtige sound. Backspacer was het nieuwe album en ja, dan hoor je ook gelijk die sound terug. Helaas denk ik eigenlijk dat mijn echte liefde voor Pearl's nieuwe albums zo ongeveer met Binaural is gestopt. Ik hoor nog steeds hele goede muziek en altijd wel een geweldige track of twee (in Backspacer's geval "The Fixer" en "Just Breathe") maar de echte magie is weg. Wat me wel echt kon bekoren: de nieuwe mix van Ten door Brendan O'Brien.
Reverend & The Makers - A French Kiss In The Chaos
Dave Matthews Band - Big Whiskey & The GrooGrux King
Swingend, afwisselend.
Priestess - Hello Master
Starsailor - All The Plans
The Madd - The Madd Are Pretty Quick!
Erg toffe beatmuziek van Nederlandse bodem. Jammer van de beperkte zang.
Blackmore's Night - Secret Voyage
Alleen al de moeite waard voor de uiterst energieke cover van Elvis' "Can't Help Falling In Love". Wacht, hier heb je een YouTube linkje.
Harry Gregson-Williams - Kingdom Of Heaven
Zie hieronder bij Film, Kingdom Of Heaven Director's Cut. Deze soundtrack blijft steendgoed.
Lacuna Coil - Karmacode
Herontdekt via Guitar Hero nadat ik ze in 2007 had afgedaan als "de 'schreeuw' categorie van de gothic metal". Karmacode heeft ook wat schreeuwmomenten, maar over het algemeen komt het steeds meer in de buurt van Within Temptation en The Gathering. Net wat steviger misschien. Ook hier overigens een goede cover: Depeche Mode's Enjoy The Silence.
Delain - April Rain

Film

Watchmen (2009)

Poster van 'Watchmen'

Het lijkt de laatste jaren erop alsof er steeds meer comics en graphic novels worden verfilmd, en elke keer weer moet ik bekennen dat mijn opvoeding op dit gebied simpelweg te kort schiet. Watchmen werd meer dan een jaar lang gepromoot, maar ik kende de originele graphic novel uit 1986-1987 van Alan Moore (schrijver), Dave Gibbons (tekeningen) en John Higgins (kleur) niet. Dit manco hoop ik overigens binnenkort te verhelpen.

Wat achtergrond en wat name-dropping: Alan Moore leverde ook de bronnen voor From Hell, The League of Extraordinary Gentlemen, Constantine en V For Vendetta. In hoeverre die verfilmingen geslaagd zijn laat ik in het midden. Het schijnt wel dat Alan Moore het vaak niet eens was met de gang van zaken rond zijn verfilmingen.

Watchmen werd lang onverfilmbaar geacht: het is een verhaal met enorm veel lagen, origineel uitgebracht in een dozijn losse delen. Het wordt niet-lineair verteld en is tegelijkertijd zowel een tijdsdocument over de jaren tachtig als een kritiek op de superhelden-comics. Duhus... ja, om dat allemaal in een film te krijgen...

Zack Snyder ging het proberen. Het feit dat hij het mocht proberen is ook al opmerkelijk, want zo veel had hij nog niet laten zien. Gelukkig gaat het niet altijd om kwantiteit en zo mocht Snyder na de Dawn of the Dead remake en 300... oh wacht. Ah. Duidelijk. 300 was natuurlijk ook een comic-verfilming en daar had hij laten zien dat hij trouw kon zijn aan het bronmateriaal, maar ook zijn eigen ideeën kon toevoegen en tegelijkertijd bakken met geld kon binnenbrengen.

Het verhaal van Watchmen is eigenlijk niet op een manier samen te vatten zonder bijkans alle subtiliteiten te verliezen. Laat ik het er daarom op houden dat Watchmen, naast een zeer capabele actiefilm en thriller zijnde, je ook doet nadenken. Het interessantse personage is volgens mij Rorschach, intens geportretteerd door Jackie Earle Haley. Aan de ene kant is Rorschach een tragisch personage, ingehaald door de tijd. Hij is ook een gruwelijke wreker, een keiharde vechter en een psychopaat. Niet het meest sympathieke personage, maar door Haley's charisma komen we al een heel eind. De rest schrijf ik toe aan het feit dat Rorschach volledig achter zijn opvattingen staat en daar geen centimeter in wijkt. "Never compromise. Not even in the face of Armageddon. That's always been the difference between us, Daniel." Dit is zowel eng als verfrissend, zeker in dit land van poldermodellen.

Män som hatar kvinnor (2009)

Poster van 'Män som hatar kvinnor'
Poster van 'Mannen die vrouwen haten'

Oftewel Millenium: Mannen die vrouwen haten. Het verschil in posters spreekt overigens boekdelen. De Zweedse poster (links) is een nogal ouderwets aandoend plaatje waarin niks wijst naar de technothriller inhoud van de film. Wat ze wel al goed doorhadden was dat Michael Nyqvist, de zogenaamde hoofdpersoon, totaal onboeiend is ten opzichte van Lisbeth Salander, gespeeld door Noomi Rapace. De Nederlandse poster (rechts) schrapt ongeveer alles behalve Noomi en dat is wellicht ook weer te veel van het goede.

Feit blijft dat Noomi Rapace een weergaloze prestatie neerzet als Lisbeth Salandar, een biseksuele computerhacker. Ze wordt pas langzaamaan deel van de film, maar haar scenes blijven wel hangen. Ze is kwetsbaar, boos, sterk, slim maar ook emotioneel afgesloten — alles tegelijk. Tegelijkertijd is Lisbeth compromisloos. Als ze op een gegeven moment wraak neemt op iemand op een doet ze dat op een ijskoude, berekenende manier. Wij, als toeschouwers, kunnen haar op dat moment alleen maar toejuichen. We weten dat wat ze doet niet mag — maar stiekem vinden we het gerechtvaardigd. Zie ook: Watchmen.

Genoeg over Noomi. Millenium is een zeer spannende film, zorgvuldig opgebouwd. Hij duurt meer dan twee-en-een-half uur en die tijd vliegt voorbij. Ik ben benieuwd hoe het vervolg, wat al uit is als ik dit schrijf, gaat zijn.

Kingdom Of Heaven (Director's Cut) (orig. 2005, director's cut 2006)

Hoes van 'Kingdom of Heaven (Director's Cut)'

Ik begin een grondige hekel te krijgen aan "Director's Cuts", "Unrated Editions" en "Ultimate Boxed Sets" — waarom breng je niet gewoon maar één versie uit? (Dit is overigens een rethorische vraag.) Maar Kingdom of Heaven (Director's Cut) is niet alleen een betere versie van een al uitstekende film, maar vertelt me ook waarom er een director's cut is. Sterker nog, ik zie nu in waarom de originele versie in de bios is gekomen, en niet deze versie.

Wellicht ga ik te snel, en moet ik u eerst vertellen wat Kingdom of Heaven is. Welnu, het is een historisch epos (niet geheel historisch correct heb ik me laten vertellen) die afspeelt in de twaalfde eeuw. In de hoofdrollen zien we Orlando Bloom (Legolas in de Lord of the Rings trilogie, Will Turner in de Pirates trilogie), Eva Green (tegenwoordig vooral bekend uit Casino Royale), Liam Neeson (Schindler's List, Rob Roy, The Phantom Menace, Batman Begins) , Edward Norton (American History X, Fight Club, The Illusionist) en Jeremy Irons (The Man in the Iron Mask, euh... Dungeons & Dragons, The Merchant of Venice, euh... Eragon. In de bijrollen zien we o.a. David Thewlis (Lupin in de Harry Potters), Kevin McKidd (daarna doorgebroken in Rome) en Michael Sheen (The Queen, Blood Diamond, Frost/Nixon). Ooowkeeej... ik liet me even meeslepen. Laat het in ieder geval gezegd zijn dat de cast indrukwekkend is.

Het verhaal wat aan de oppervlakte ligt is niet zo heel briljant. Baron Godfrey van Ibelin (Neeson) gaat op kruistocht en komt langs het dorpje waar Balian (Bloom) smid is. Balian's vrouw heeft zelfmoord gepleegd en Balian weet dat ze daarom niet in de Hemel kan komen. Godfrey vertelt Balian dat hij z'n bastaardzoon is en hij mee mag op kruistocht naar Jeruzalem. Daar zou hij vergiffenis voor zijn vrouw kunnen vragen.

Balian weigert eerst en Godfrey reist verder. Na het vermoorden van de corrupte priester moet Balian echter vluchten en gaat hij achter Godfrey aan. Die accepteert hem alsnog en geeft 'm wat zwaardvechtlessen. Al snel worden ze echter aangevallen door bandieten en Godfrey wordt dodelijk verwond. Dit gebeurt allemaal zo snel dat je amper door hebt wat er gebeurt. Voor je het weet slaat Godfrey Balian tot ridder en benoemt hem zijn erfgenaam. Huh wat?

Nou ja, dit is het begin, en onze held Balian komt terecht in Jeruzalem. Daar probeert Baldwin IV (Norton) de broze vrede met Saladin te bewaren maar fundamentalistische krachten aan beide kanten proberen een oorlog uit te lokken. Balian raakt al snel verstrikt in het politieke spel. Oh, en hij heeft een affaire met Baldwin's zus Sibylla (Green). Eigenlijk is Balian als personage te goed om waar te zijn, hij kan alles en beleeft alles en op de een of andere manier komt iedereen naar hem voor advies. Kortom, hij is de held van het verhaal waar het bioscooppubliek voor kan juichen. Veel interessanter zijn de politieke spellen en de personages die hierin spelen.


Kingdom of Heaven wordt uitstekend gebracht, met prachtige beelden en sets, mooie dialogen, enorme veldslagen en realistische politiek. Oh, en de prachtige soundtrack van Harry Gregson-Williams, die Westerse en Oosterse invloeden wist te verweven. Regisseur Ridley Scott is nou niet iemand die het grote gebaar schuwt maar hij weet wel hoe je boodschappen in een schijnbaar oppervlakkige avonturenfilm kan stoppen. Kortom, dit is helemaal mijn ding, en ik vond de film al in 2005 een juweeltje. Er zaten me wel nog wat dingen dwars. Wie is die priester en waarom doet hij wat hij doet? Wie zijn die bandieten die Godfrey opeens aanvallen? (En waarom zouden bandieten een zwaarbewapende groep onder leiding van een ridder aanvallen?) Hoe komt het dat Balian zoveel van oorlogvoering en belegeringswapens weet? Wie is Sibylla nou eigenlijk en hoezo vindt ze zichzelf "onberekenbaar"?

De director's cut legt dit, en nog veel meer, beter uit. Er werd in totaal 45 minuten aan de al niet korte film (144 minuten) toegevoegd. U leest het goed, 189 minuten! En weet u wat? Het is het helemaal waard.

Mijn editie heeft in totaal vier DVD's met tientallen extra's. Heerlijk! Uiteindelijk kan ik mede door die extra's ook zeggen dat ik snap waarom de film in de originele versie in de bios terecht kwam. Ik weet nu ook dat die beslissing niet slechts van "de studio" kwam en dat Scott en zijn naasten er zelf ook lang over hebben getwijfeld. De director's cut is echter zonder twijfel de beste versie.

I, Claudius (1976)

Hoes van 'I, Claudius'

Jaren geleden heb ik wel eens wat van I, Claudius gezien, maar veel wist ik daar niet van. Door Rome en wat geschiedenisboeken kreeg ik weer zin in wat Romeins intrige.

I, Claudius stamt uit 1976 en werd gemaakt door de BBC. Zowel de tijd als de makers zijn af te zien aan de DVD-editie. Dan heb ik het niet alleen over de belabberde beeldkwaliteit. Rome had een miljoenenbudget, en I, Claudius heel duidelijk niet. Bij vlagen is de enscenering zo eenvoudig dat je bijna naar een toneelstuk aan het kijken ben. Dit en de rustige editing zorgt er voor dat je meer aandacht hebt voor het uitstekende verhaal en het acteerwerk. Oh, de acteurs! Niet alleen Derek Jacobi (Claudius) speelt hier geweldig. Brian Blessed liet ziet zien dat hij meer kan dan alleen schreeuwen. John Hurt doet mee, Siân Phillips, Patrick Stewart, John Rhys-Davies; kortom, wie deed er niet mee?

Je moet wel goed opletten, vooral in het begin. Wie is wie, en wie is op welke manier familie van wie, wie zit in welk kamp? Het vele gekonkel kan behoorlijk vervelend worden: geen enkel personage is echt sympatiek, er lijken slechts slachtoffers en overwinnaars te zijn. De grote sprongen in tijd tussen de verschillende afleveringen helpen ook niet om het overzicht te houden.

Voor een uitgebreidere bespreking verwijs ik u naar deze recensie van I, Claudius op DVDTimes.co.uk.

Dollhouse (Season 1) (2009)

Poster van 'Dollhouse'

U weet natuurlijk al dat ik grote fan ben van Joss Whedon, de maker van o.a. Buffy The Vampire Slayer/Fray, Firefly/Serenity, de eerste 24 aflevering van de comic Astonishing X-Men en recenter Dr. Horrible's Sing-Along Blog. En hij maakt weer een goede serie, dit keer Dollhouse. Korte geschiedenis: de fraaie Eliza Dushku kreeg van Fox het groene licht voor een serie. Ze liep met dit aanbod naar Joss, wie ze nog kende uit haar dagen op Buffy en Angel. Joss werd schrijver en uitvoerend producer van de serie, terwijl Eliza hoofdrolspeelster en uitvoerend producent werd.

De premisse van de show is nogal vreemd: er is een methode waarbij een mens een "imprint" kan krijgen. Zo'n imprint overschrijft de persoonlijkheid van de ontvanger met een gefabriceerde persoonlijkheid. Zo kan een "doll" iedereen worden die je zou willen: een onderhandelaar, een crimineel, een fan, een popster, etc. De organisatie die dit mogelijk maakt wordt "Dollhouse" genoemd, en Eliza Dushku speelt "Echo", één van de "dolls".

De premisse maakt het wel mogelijk om elke aflevering in een andere omgeving te laten spelen. De doll kan namelijk ingehuurd worden door elke keer een nieuwe klant, met een nieuwe opdracht en een nieuw soort persoonlijkheid. Om het wat minder "Monster Of The Week" te maken is er natuurlijk ook een interessant overkoepelend plot. Ook leren we niet alleen Echo's achtergrond kennen, maar ook die van de andere hoofdpersonen. Elke losse aflevering op zich is interessant, en er komen interessante (morele) vragen aan bod. Belangrijker is echter het overkoepelende plot, en dat komt wat traag op gang. Pas bij aflevering zes lijkt de show de goede toon te hebben gevonden, en dan zijn we al halverwege het seizoen! Bijt dus even door, de tweede helft van het seizoen maakt het trage begin meer dan goed.

Afgezien van Eliza zitten er eigenlijk geen bekende acteurs in de serie, wat het makkelijker maakt om "in" de serie te komen. (Fans van Whedon zullen wel wat acteurs in (bij)rollen herkennen.) Daarbij moet gezegd worden dat de casting erg goed is, en het acteerwerk is over het algemeen zeer capabel.

Omdat niet zeker was of er een tweede seizoen zou komen, is het eerste seizoen netjes afgesloten met een "mogelijk is dit de toekomst"-aflevering. Hier dus geen gekke Firefly-truken waarbij het einde van de serie de kijker opzadelt met een onbevredigd gevoel. Dat gezegd hebbende: er is een tweede seizoen gemaakt, maar zo ver ben ik nog niet.

The Guild (2007)

Poster van 'The Guild'

The Guild is een serie van web-filmpjes, geschreven en geregisseerd door Felicia Day. U kent Felicia wellicht uit het laatste seizoen van Buffy of Dr. Horrible's Sing-along Blog.

Naast schrijven en regie neemt ze ook gelijk de hoofdrol voor haar rekening. The Guild gaat over, euh, een gilde: een groepje mensen wat samen een computerspel spelen. In de serie wordt het spel nooit met naam genoemd maar Felicia schreef het met haar eigen tijdelijke World of Warcraft-verslaving in het achterhoofd. Dit zorgt ervoor dat het allemaal echt aandoet. De dialogen zijn scherp en geloofwaardig, en doorspekt met het soort taal dat je "gamers" echt hoort (en ziet) bezigen.

Het plot van de verschillende seizoenen (drie tot nu toe) is niet erg verrassend. De "production values" zijn, vooral in seizoen 1, belabberd. Dit maakt het bewonderenswaardig dat The Guild wereldberoemd onder gamers is, maar bovendien ook een deal met Microsoft heeft. Hoe komt dit? Naast de levensechte, humoristische weergave van "gamers" en de al genoemde scherpe dialogen is het acteerwerk bij vlagen erg goed. Daarnaast weet Felicia heel goed hoe het internet werkt. Ze heeft een interessant blog, twittert zich een slag in de rondte en komt langs in technologie/game-gerelateerde webshows. The Guild is dan ook een succes geworden vanwege "word of mouth" en haar aanwezigheid op het web.

Jammer genoeg is één van de running gags het feit dat een moeder haar huwelijk en kleine kinderen negeert om het spel te kunnen spelen. Dit is slechts één verhaallijn tussen velen, en één grap tussen al de andere dingen die op de hak worden genomen, maar op de één of andere manier gaat dit me dan weer te ver.

De afleveringen zijn te bewonderen op http://www.watchtheguild.com/.

Als bonus heb ik hier "Do You Wanna Date My Avatar", een liedje met daarin Felicia als haar personage "Codex", samen met de rest van de hoofdrolspelers. Let op die tekst!

Gezien

De lijst van welke films ik allemaal heb gezien moest dit jaar worden gecorrigeerd, aangezien ik er achter kwam dat ik Mad Max en Mad Max 2 eigenlijk nooit had gezien. Daar staat tegenover dat ik dit jaar 62 films en series wel heb gezien (en Mad Max alsnog, en The West Wing heb afgekeken). Het totaal: 995. Die 1000-films-grens zal dus nog net even moeten wachten.

  • Aanrijding in Moscou (2008)
  • Alles Is Liefde (2007)
  • Anvil! The Story of Anvil (2008)
  • Blueberry (2004)
  • Bolt (2008)
  • Bring It on Again (2004)
  • Dexter (2006)
  • Dollhouse (Season 1) (2009)
  • Doomsday (2008)
  • Drag Me To Hell (2009)
  • Dr. Horrible's Sing-Along Blog (2008)
  • Elizabeth (1998)
  • El orfanato (2007)
  • Fast & Furious (2009)
  • Frost/Nixon (2008)
  • G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009)
  • Gomorra (2008)
  • Gwoemul (The Host) (2006)
  • Hancock (2008)
  • Hellboy II: The Golden Army (2008)
  • I, Claudius (1976)
  • Inglorious Basterds (2009)
  • Into the Wild (2007)
  • Jennifer's Body (2009)
  • Kingdom Of Heaven (Director's Cut) (2005)
  • Lucky Number Slevin (2006)
  • Mad Max (1979)
  • Metallica: Some Kind of Monster (2004)
  • Män som hatar kvinnor (2009)
  • Æon Flux (2005)
  • Overnight (2003)
  • Papillon (1973)
  • Push (2009)
  • Righteous Kill (2008)
  • Say Anything... (1989)
  • Star Trek (2009)
  • Strangers on a Train (1951)
  • Sweet Home Alabama (2002)
  • Taking Woodstock (2009)
  • The Call of Cthulhu (2005)
  • The Duchess (2008)
  • The Four Musketeers (1974)
  • The Gamers: Dorkness Rising (2008)
  • The Guild (Season 1-3) (2007)
  • The Incredible Human Journey (2009)
  • The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor (2008)
  • The Mutant Chronicles (2008)
  • The Queen (2006)
  • The Three Musketeers (1973)
  • The West Wing (Season 2-7) (1999)
  • Transformers: Revenge of the Fallen (2009)
  • Ultraviolet (2006)
  • Up (2009)
  • Validation (2007)
  • Veronica Mars (Season 1) (2004)
  • WALL-E (2008)
  • Wall Street (1987)
  • Watchmen (2009)
  • Wonder Boys (2000)
  • X-Men Origins: Wolverine (2009)
  • Zack and Miri Make a Porno (2008)
  • Zeitgeist (2007) (V)

En verder in filmland

Ook heb ik dit jaar eens mijn Top 10 van animatiefilms opgesteld: Top 10: Animated.

Daarnaast heb ik twee recensenten toegevoegd. De eerste is Roger Ebert op RogerEbert.com. Roger is een oude rot in het vak en z'n recensies in de Chicago Sun-Times hebben enorme invloed. Dat laatste is niet de reden waarom ik hier de link geef, dat is het eerste punt. De man weet overduidelijk waar hij het over heeft en kan in een paar alinea's zijn punt maken.

Escape to the Movies van Bob "MovieBob" Chipman is heel anders. In zo'n vijf minuten ragt hij er elke week een leuke review doorheen. Zijn teksten (door hemzelf ingesproken) worden visueel ondersteund door korte trailerstukjes, wijsneuzerige teksten en even wijsneuzerige plaatje en referenties.


Boeken

Nick Hornby - High Fidelity (1995) / High Fidelity (2000)

Kaft van 'High Fidelity'

Ik had nooit lang nagedacht over de vraag wat de beste boekverfilming is. (Eén ding wist ik zeker: Dune, hoe charmant ook, was het niet.) Ik had de verfilming van High Fidelity al jaren geleden gezien, maar nooit de moeite genomen om het boek te lezen. Maar na nog een keer herkijken bij Wichard op de bank heb ik toch maar het boek aangeschaft en in een mooi zonnig weekend uitgelezen. Sindsdien heeft High Fidelity voor mij de titel "Beste Boekverfilming."

Omdat ik het boek dus pas las nadat ik de film heb gezien is het moeilijk te zeggen wat ik van de film had gevonden als ik het boek eerst had gelezen. Tja. Feit blijft dat zowel het boek als de film ware juweeltjes zijn.

Het boek leest lekker weg maar heeft wel degelijk scherpe momenten, en warme inzichten. Het verhaalt over Rob Fleming, een dertiger die gedumpt wordt door zijn vriendin Laura en pardoes in een midlife crisis terecht komt. Plaats van actie is het Londen van begin jaren '90. Rob gaat op zoek naar zijn oude vriendinnen uit de "Top Five most Memorable Split-ups (chronological order)", in het decor van Championship Vinyl, zijn snobbistische platenzaak.

Poster van 'High Fidelity'

De film pakt alle essentiële stukken uit het boek. De weinige hoofdstukken en elementen die geschrapt worden hebben ook echt geen plek in de film en zouden de boel hebben opgehouden. (In het boek zitten ze overigens niet in de weg, maar daar hebben we meer tijd.) De actie verplaatst zich van Londen naar Chicago maar dat zit nergens echt in de weg. (Het is wellicht wel een erg klein minpunt aan de film: het mist het typische Britse wat het boek wel heeft.)

De film heeft daarnaast een misschien wel perfecte casting. Ik kan me niet voorstellen wie de verschillende rollen beter had kunnen vertolken dan de acteurs die gekozen zijn. John Cusack als de klootzakkerige-maar-toch-sympathieke Rob, de charmante Iben Hjelje als zijn vriendin Laura, Todd Louiso als de bedeesde Dick en Jack Black in zijn doorbraakrol als de vuilbekkende Barry.

Vroeger onthield ik vooral Jack Black's rol en het neurotische gedrag van Rob, Dick en Barry, met hun eeuwige top vijf's zoals "Top Five Bands" of "Musicians Who Will Have To Be Shot Come the Musical Revolution." Pas toen ik de film voor de tweede keer zag viel me op wat een ontzettende klootzak Rob eigenlijk is. Na het boek te lezen viel me op hoe scherp sommige inzichten wel niet zijn.

Barry Schwartz - The Paradox of Choice: Why More Is Less (2004)

Kaft van 'The Paradox of Choice'

Iedereen die me een beetje kent weet dat ik soms ontzettend moeilijk kan doen over onbelangrijke keuzes. The Paradox of Choice kon me uitleggen waarom we zoveel keuzes hebben. Treffender nog was de uitleg waarom meer keuze zeker niet altijd leidt tot groter geluk, iets wat ons wel altijd wordt voorgehouden. Meer keuze is toch goed? Anders zit je vast aan die ene auto die in "er in elke kleur is, zolang het maar zwart is". Met meer keuze kun je precies dat ding kiezen wat bij jou past!

Maar met meer keuze komt er ook een stapel nadelen, zoals twijfel. Was je gelukkiger geweest als je het andere model had aangeschaft? OK, dat gebeurt me niet nog een keer, bij m'n volgende aankoop ga ik me beter voorbereiden. Dus spendeer je uren aan het afspeuren van het internet naar informatie en meningen. Maar zorgt al die tijd ervoor dat je een betere keuze maakt? En dan maak je een keuze, maar lees je een maand later dat het opvolgende model nog net wat beter is. Of dat er een nog betere aanbieding was.

Dit boek gaat op dit soort problemen in. Waarom zijn we nu niet ontzettend gelukkig, in deze maatschappij met honderden keuzes? Waar ligt dat aan? Welke psychologische processen spelen rond het maken van keuzes? Wat zijn belangrijke keuzes, en wat niet? Ben je een satisficer of een maximizer? En waarom worden we dus niet gelukkiger van al die keuze?

The Paradox of Choice heeft een sterke opbouw en is helder geschreven. Verwacht echter geen zelfhulp-boek: Schwartz vertelt niet hoe je je leven moet leiden maar geeft goede inzichten en soms wat advies.

Terry Pratchett - Nation (2008)

Kaft van 'Nation'

Zoals al eerder gezegd ben ik fan van Sir Terry Pratchett. Nu is hij bekend geworden om zijn Discworld boeken, maar hij heeft wel meer geschreven. Een voorbeeld is het geweldige Good Omens, wat hij samen schreef met Neil Gaiman. Nation is echter weer iets heel anders: het is een soort kinderboek met een stuk of wat diepere lagen. Die zitten overigens nergens in de weg, maar maken het boek ook goed leesbaar voor volwassenen.

Het fijne aan een niet-Discworld boek is dat Pratchett's schrijven eens op zijn eigen waarde genomen kan worden, zonder afgeleid te worden door de gekke Discworld en haar typische personages. Bij een Discworld boek heb ik altijd het idee dat hij het onderwerp nooit helemaal serieus neemt, en eigenlijk te slim en apart wil doen. Nation daarentegen speelt zich af in min-of-meer de echte wereld van de jaren 1870. Hierdoor kun je Pratchett's stijl in isolatie bewonderen, en dan valt je wederom op hoe goed en schijnbaar moeiteloos deze is.

In Nation wordt een eiland-natie weggespoeld wordt door een enorme vloedgolf. Eén van de overlevenden is Mau, een jonge man. Hij ontmoet Daphne, een Engels meisje wie schipbreuk heeft geleden door dezelfde tsunami. Samen, en samen met andere overlevenden, proberen ze een nieuw leven op te bouwen. Ze leren veel over zichzelf, over tradities, over religie en geloof, en over mensen; over leven en de dood. Dit alles is verpakt in een avontuur, verteld met humor en pathos.

Sir Pratchett heeft Alzheimer's, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit zijn schrijven heeft beïnvloed. Nu is de Dood altijd een aanwezigheid in zijn schrijven geweest (al dan niet letterlijk), maar bij Nation viel het me nog meer op.

Barack Obama - The Audacity of Hope (2006)

Kaft van 'The Audacity of Hope'

Achteraf is het jammer dat ik dit boek niet voor Obama's verkiezing heb gelezen. The Audacity of Hope is een autobiografie, maar tegelijkertijd (uiteraard) een verkiezingsprogramma. Het laat je goed zien waar Barack's roots liggen en hoe hij gevormd is. Hij schetst wat hij als de problemen van de Verenigde Staten ziet, en hoe hij ze zou aanpakken — vandaar de subtitel Thoughts on Reclaiming the American Dream.

Hierbij is hij eerlijk genoeg om te zeggen dat hij zijn oplossingen zijn, dat er ook andere oplossingen zijn, dat het niet makkelijk gaat zijn en dat er offers gebracht zullen moeten worden. Kortom, alles wat we hebben gehoord in zijn campagne in 2008. Obama (en zijn editors, en zijn staf) kan goed schrijven en brengt zijn punten helder naar voren. Hij weet ook hoe hij thema's en gebeurtenissen kan terug laten komen in latere hoofdstukken.

Voor de Nederlandse lezer kan het soms wat moeilijk te volgen zijn omdat we de staatsinrichting van de VS niet zo machtig zijn. Bij vlagen wordt het verhaal ook te veel een verkooppraatje en te weinig een politieke beschouwing. Persoonlijk vond ik dat jammer want ik houd liever mijn "droombeeld" van de oprechte en charismatische Obama in stand; maar het is eigenlijk ook niet nodig. Obama's punten spreken m.i. voor zichzelf.

Meerdere auteurs - The Horus Heresy (2006 - heden)

Kaft van 'Horus Rising'

Het begint op te vallen hoeveel verwijzingen ik naar eerdere artikelen ik heb dit jaar, maar: Vorig jaar was ik begonnen met het lezen van verschillende Warhammer 40,000 boeken. Dit jaar ben ik begonnen aan de Horus Heresy reeks. Het verhaalt over gebeurtenissen die gebeurd zijn in de 31e eeuw van de Warhammer 40K setting. En jawel, dat maakt het dus het verleden van de standaard setting. Kunt u het nog volgen?

De eerste drie delen Horus Heresy, False Gods en Galaxy In Flames zijn een uitstekende trilogie die volledig op zichzelf staat. Er zijn wel referenties naar andere delen van de setting en die zijn vast leuker als je ze snapt, maar je kan ze ook goed negeren. Het eerste deel is, zoals u hier links kunt zien aan de kaft, geschreven door Dan Abnett. Hij laat wederom zien dat je best een origineel en spannend verhaal kan schrijven in een setting die a.) niet van je zelf is b.) al grotendeels beschreven is in andere boeken. De andere boeken zijn geschreven door andere auteurs. Ze doen over het algemeen een adequate poging, maar Abnett blijft toch echt de beste van het stel.

Een uitschieter in negatieve zin hier is deel 6, Descent of Angels, van de hand van Mitchel Scanlon. Hij krijgt het voor elkaar om een saai en voorspelbaar boek af te leveren wat bovendien weinig relevantie heeft voor de rest van de saga. Ik heb ergens gelezen dat Abnett op heeft moeten draven om het einde te herschrijven en ik kan het eigenlijk best geloven. In de laatste paar hoofdstukken gebeuren er opeens wel dingen maar tegelijkertijd is het verschil met de rest van het boek enorm. Misschien had hij het hele boek moeten herschrijven?

Ik heb de serie tot deel 7 (Legion) gelezen, en als ik weer zin heb in goede gaming fiction zal ik weer wat deeltjes bestellen.

(Net) niet

Peter F. Hamilton - The Reality Dysfunction (1996)
Science fiction is nooit helemaal mijn ding maar dit is een zeer interessant begin van een serie. Probleem voor mij was echter dat ik het net niet goed genoeg vond om de rest van de serie te gaan lezen.
Jack Yeovil / Kim Newman - The Vampire Genevieve (deze omnibus 2005)
Lijvige omnibus van vier los samenhangende boeken. Zou een goede introductie tot de wereld van Warhammer zijn aangezien het de gotische Renaissance-sfeer uitstekend weergeeft. Hoofdpersonage is een "goede" vampier, maar verfrissend genoeg draait niet alles om haar.
Glen Cook - Chronicles of The Black Company (1984-1985)
Vlot, bijna bruusk geschreven "militaire fantasy" die me was aanbevolen na Steven Erikson's The Malazan Book of the Fallen serie. De grote truuk hier is dat de hoofdpersonen (de titulaire "Black Company") de slechterikken zijn.
Mike Lee & Dan Abnett - The Chronicles of Malus Darkblade (Volume 1) (deze omnibus 2008)
Ook hier is de hoofdpersoon een slechterik. Jammer genoeg is hij niet sympathiek en benadert het schrijven van mijn Warhammer-held Abnett nooit zijn Warhammer 40,000 boeken.
George R.R. Martin - A Game of Thrones (1996)
Zeer zorgvuldig opgebouwde epos. Wat betekent dat je na 825 pagina's nog steeds het gevoel hebt dat je alleen maar de inleiding hebt gelezen.
Guy Gavriel Kay - The Summer Tree (1985)
Fijne samensmelting van modern-mens-komt-in-fantasiewereld, orks-en-elfjes-fantasy en Keltische mythologie. Voelt op een goede manier onbevangen aan terwijl het uit 1985 stamt.
Malcolm Gladwell - Outliers: The Story of Success (2008)
Vertelt dat sommige successen veel minder een gevolg van eigen kunnen is als wel van toeval en op het goede moment op de goede plaats zijn. Niet altijd even overtuigend onderbouwd maar zeer interessant omdat het het beeld van de wereld enigszins verstoort.
Stephen King - Duma (2008)
King is uitstekend in het neerzetten van een sfeer, maar het duurt me uiteindelijk allemaal te lang. Er gebeurt te weinig, het is allemaal te doorzichtig en het wordt nergens echt spannend.
H.P. Lovecraft - The Dreams in the Witch House and Other Weird Stories (2005)
Alweer de derde Penguin omnibus van Lovecraft's werk, wederom met notities door S.T. Joshi. Heeft enkele erg interessante verhalen, o.a. over de Dreamlands.

Spellen

Sinds februari 2005 heb ik, met wat tussenpauzes, World of Warcraft gespeeld. (Een ietswat verjaarde bespreking van WoW voor Spel! kunt u hier vinden.) Tijdens mijn WoW periode speelde ik amper andere computerspellen aangezien Warcraft mijn computerspel-aandacht bijna volledig opslokte. Ik ben in mei gestopt met het spelen van WoW en toen kwam ik er achter dat ik wat game-tijd "over" had. Een spel-console werd opeens erg aantrekkelijk — onder andere door spellen zoals Guitar Hero. Door mijn verhuizing had ik eindelijk de plek voor een goede zithoek. Een HD TV stond ook op mijn verlanglijstje, en daarmee een mediacenter. Na lang wikken en wegen besloot ik een PlayStation 3 aan te schaffen.

Na zo lang maar één spel gespeeld te hebben was het aanbod op de PS3 heerlijk verfrissend. Het risico is dat ik daardoor niet alles op waarde kan schatten en alles beter leek dan dat het is. Desondanks wil ik toch de volgende spellen vermelden:

Uncharted: Drake's Fortune (2007)

Hoes van 'Uncharted: Drake's Fortune'

Als iemand me eerder had verteld dat (console-)spellen het niveau van Uncharted: Drake's Fortune kunnen halen, dan had ik wellicht eerder een PS3 aangeschaft. Natuurlijk, een gedeelte van mijn enthousiasme is te verklaren door het enorme contrast met WoW: WoW is een PC MMO wat draait op een jarenoude engine met een ingewikkeld en soms zelfs idioot verhaal waar je als spelers soms niks direct van meekrijgt. Je acties hebben nooit een blijvende invloed op het spel. Je kan WoW, wat eigenlijk oneindig qua speelduur is, alleen spelen. Je mist dan echter 90% van het spel.

Uncharted, daarentegen, is een single-player game op de nieuwste console. Het spel duurt zo'n 10-12 uur. Het is een action/adventure game waarin je Nathan Drake speelt, een afstammeling van de 16e-eeuwse kapitein Sir Francis Drake. Het spel is een afwisseling van puzzels, platformen en schieten. Dat klinkt niet zo spannend, en los van elkaar gezien zijn die ingrediënten dat ook niet echt.

Uncharted is echter meer dan de som van haar delen. De graphics zijn indrukwekkend, zowel qua techniek als qua art direction. De personages zijn interessant en menselijk, het acteren overtuigend, de stemmen perfect. De plot is niet al te ingewikkeld maar het verhaal heeft dezelfde charme en relatieve eenvoud als een (oude) Indiana Jones film. Belangrijker nog, de ontwikkelaar Naughty Dog heeft ook het belang van goede "pacing" door. De boog kan niet altijd gespannen zijn, dus worden de verschillende elementen (puzzelen, rennen & springen, schieten) afgewisseld. Dit gebeurt naadloos, en het spelen zelf wordt soms afgewisseld met mooie cutscenes. Die cutscenes zijn in dezelfde engine gemaakt als de rest van het spel, en de overgang van cutscene naar het eigenlijk spel is vaak onmerkbaar. Meer dan één keer had ik niet door dat de "film" voorbij was en ik alweer iets kon gaan doen. Daarnaast wordt de toon van het spel ook afgewisseld tussen humor, actie, spanning en horror.

Portal (2007)

Hoes van 'Portal' voor de PC

"The cake is a lie." Hoe vaak had ik dat zinnetje niet al voorbij zien komen op het internet? Eindelijk weet ik nu waar het op slaat en wat het zo grappig maakt.

Portal is eigenlijk een les in game design. Het leert je hoe je als spel eerst de speler de basiselementen uitlegt in wat makkelijke maar toch interessant levels. Voeg elke keer een element toe, en herhaal (subtiel) de lessen uit de vorige levels. Doe dit allemaal in een omgeving die eenvoudig maar nooit saai is. Gebruik sterke voice-acting om de speler toch een binding te geven met de enigszins steriele omgeving. Gebruik gitzwarte humor om het toch ook leuk te houden. Onderschat de speler niet en maak de puzzels precies moeilijk genoeg.

Na alle lessen gooi je de speler na een enorme plottwist in het diepe. Toegegeven, de plottwist is niet zozeer onverwacht, als wel het feit dat het spel je opeens in het diepe gooit. Vervolgens maak je een uitdagende "boss fight", waar de speler wederom allerlei geleerde lessen in de praktijk moet brengen en dan stop je het spel. Portal is maar zo'n 8 uur lang (en een stuk korter als je beter bent in het soort "brainf*cks" wat het spel maakt) maar dat is ook precies lang genoeg. Als het langer zou zijn zou het onnodig gerekt zijn, en haar charme snel verliezen.

Portal heeft ook een "commentary track": je kan het spel spelen met de mogelijkheid om op sommige plekken special icoontjes. Als je de icoontjes activeer hoor je (met ondertiteling, als je wilt) verschillende ontwikkelaars praten over het maken van het spel. Zodat je nog eens kunt horen hoe geweldig Portal in elkaar is gezet.

Als bonus is hier het liedje "Still Alive" waarop je getrakteerd wordt als je het spel uitspeelt.

Oh, enneuh... "The cake is a lie."

LittleBigPlanet (2008)

Hoes van 'LittleBigPlanet'

LittleBigPlanet is een ontzettend vrolijke en blije platformer. Je poppetje is een "sackperson", zie de hoes voor een voorbeeld. Het leuke van je sackperson is dat je het zelf kan vormgeven met allerlei kostuumpjes. Geef het een helm, een snor en een camouflagepakje en het is een stoere sergeant; of trek het een rokje aan, geef het lange wimpers en een blonde pruik en je hebt een lief meiske. Die kostuumpjes speel je vrij door in levels spulletjes te verzamelen. Over een gedeelte van die spullen zul je bij wijze van spreken struikelen, maar een groot gedeelte kost moeite.

Uiteraard kun je LittleBigPlanet ook met meerdere spelers spelen, waardoor het spel niet direct makkelijker wordt maar wel een stuk chaotischer en leuker. Heel slim is dat je sommige spullen niet in je eentje kan bereiken maar dat je er één of meer vrienden bij nodig hebt.

Sterker nog, ik vond LBP altijd "wel leuk". De sfeer is goed, het spelen is over het algemeen erg soepel, niet te ingewikkeld maar wel uitdagend. De introductie met een voice-over van Stephen Fry was ook weergaloos. Ik bedoel, Stephen Fry! Maar al die dingen verzamelen zag ik niet zitten, en het type spel waarbij "nutteloze dingen" verzamelen een groot deel van het spel is heb ik nooit helemaal begrepen. (Animal Crossing, ik kijk naar jou.) Maar na een avond samen met Stijn LittleBigPlanet was ik verkocht. Daarna ging ik ook proberen om alles te verzamelen en zelfs levels vier keer achter elkaar spelen om dat ene dingetje te pakken.

Een ander verkooppunt van LBP is dat je je eigen levels kunt maken (met de dingen die je hebt verzameld) en die levels kun je weer delen met andere spelers. Eerlijk gezegd ben ik daar nog geeneens aan toegekomen.

Guitar Hero: World Tour (2008) / Metallica (2009) / 5 (2009)

Hoes van 'Guitar Hero: World Tour'
Hoes van 'Guitar Hero: Metallica'

Vorig jaar schreef ik al hoe goed Guitar Hero III is. In Guitar Hero: World Tour (oftewel deel 4) kun je niet alleen "(bas)gitaar spelen", maar ook drummen of zingen. En dat tegelijkertijd, dus je kan met vier mensen tegelijk het spel spelen. Nu ben ik erg slecht in zingen, maar drummen is wel echt heel leuk.

Daarna kwam Guitar Hero: Metallica wat eigenlijk hetzelfde spel is maar dan met een stevig Metallica-sausje: heel veel Metallica songs, Metallica-artwork, enzovoorts. De moeilijkheidsgraad ging na wat ingezakt te zijn met World Tour ook weer gelijk naar boven.

Het beste deel van de serie is vooralsnog Guitar Hero 5, wat allerlei kleine en grote verbeteringen toepast. Het is niet meer nodig om 1 zanger, 1 gitarist, 1 bassist en 1 drummer te hebben: je kan spelen wat je wilt. Als iedereen gitaar wil spelen kan dat gewoon, mits je de vier gitaren heb natuurlijk. Ook is het makkelijker om van instrument of moeilijkheidsgraad te wisselen. Bij de oudere edities ben je dan eeuwen bezig in allerlei submenus, nu gaat het allemaal met een paar klikjes.

Hoes van 'Guitar Hero 5'

Ook geldt nog steeds dat Guitar Hero goed voor je muzikale ontwikkeling is. Ik heb al behoorlijk wat nummers en bands (her)ontdekt door het spelen van de spellen: Paramore, Silversun Pickups, Lacuna Coil, etc.


En naast deze PlayStation spellen toch ook nog één PC spel:

Warhammer 40,000: Dawn of War II (2009)

Hoes van 'Warhammer 40,000: Dawn of War II'

Warhammer 40,000: Dawn of War was altijd al een erg goed real-time strategy (RTS) spel. U kent het type spel wel: verzamel grondstoffen, bouw een basis, bouw met verschillende soorten gebouwtjes verschillende soorten troepen, gebruik de troepen om de vijandelijke troepen en basis plat te walsen. Eigenlijk was er weinig veranderd aan dit soort spellen sinds haar doorbraak in Dune II en de verschillende versies in bv. Command & Conquer, Warcraft en StarCraft.

Dawn of War abstraheerde echter het grondstoffen verzamelen en het bouwen van je basis, en legde de nadruk op "squads", kleine eenheden in je leger. Het eerste zorgde ervoor dat je sneller echt bezig was met strategie en niet met het micromanagen van je grondstofverzamelaars. Het laatste zorgde ervoor dat het oorlogvoeren wat "persoonlijker" werd. Daarnaast had Dawn of War natuurlijk ook de steun van de geweldige Warhammer 40,000 setting (zie hierboven).

Toen, na 3 uitbreidingen (de één wat beter dan de ander), eindelijk deel twee uitkwam zat ik dan ook op de eerste rij. Dawn of War II was qua gameplay meer van het zelfde, maar de nadruk lag nu nog veel meer de squads en hun leider. Sterker nog, je leider is ongeveer zo belangrijk als je "hero unit" in Warcraft III was. Dit zorgt voor meer micromanagement en dat vind ik soms wel jammer. Het helpt ook niet dat de campaign wat voorspelbaar is en erg veel nodeloos rekken bevat. De indrukwekkende, gedetailleerde graphics voegen veel toe, en het is een genot om eindelijk met de Tyranids te kunnen spelen. Uiteindelijk is Dawn of War II een uitstekend spel, maar net niet geweldig.

Ook gespeeld

  • Flower
  • Resistance: Fall of Man
  • Soul Calibur IV
  • Torchlight
  • Warhammer Online: Age of Reckoning

Backlog/toekomst

Oftewel de spellen die me erg interessant lijken:

  • Assassin's Creed 1 en/of 2
  • Brütal Legend (wel al gekocht, nog amper gespeeld)
  • Fallout 3
  • Final Fantasy XIII
  • God of War I, II en/of III
  • PixelJunk Monsters
  • Starcraft II (zou hij dan eindelijk uitkomen?)
  • Uncharted 2: Among Thieves

Nawoord

Fwiew, dat was het weer voor dit jaar! Ik hoop dat u er wat aan heeft. Wellicht krijgt u wat inspiratie voor luisteren naar een nieuw album, het kijken van een film, het lezen van een boek of het spelen van een spel? Als dat het geval is, dan hoor ik het graag van u. Commentaar en vragen is natuurlijk altijd welkom.

Persoonlijk vond ik het weer erg leuk om te schrijven, maar ik merkte ook dat dit een enorm lang artikel is geworden. Ik ging terug naar de eerdere afleveringen van "Het Beste Van" en deze aflevering is meer dan drie keer zo lang als de die uit 2006 of 2007, en ruim twee keer zo lang als in 2008. Ik vraag me dan ook of dit nog steeds leuk was om te lezen, of was het te veel in één keer?