Furtive Little Feelings

The collected thoughts of Jake de Oude

Recensie 'The Passion Of The Christ'

Origineel gepubliceerd op 19 april 2004.

Nou, Jurgen en ik zijn er een tijdje terug naar toe geweest, en ik ben er nog steeds niet over uit. We gingen alle twee een beetje omdat "The Passion" op dat moment "de film was waarover gepraat werd en we wilden onze eigen mening wel vormen." Ofzo.

"The Passion Of The Christ" kan ik geen goede film noemen. Maar de prent is zeker indrukwekkend.

Ach, het verhaal ken je al waarschijnlijk. Als je het niet ken, dan kun je beter even in de Bijbel kijken, of "Jesus Christ Superstar" bekijken/beluisteren, want "The Passion" begint nogal midden in het verhaal. Of eigenlijk, achteraan het verhaal. Jezus wordt opgepakt door de Fariezeers (dat is een nieuw soort onderzeeers in de Rode Zee) omdat hij... ja, waarom eigenlijk? En Judas verraadt Jezus' schuilplaats in de tuinen van.. euh, ja, waar eigenlijk? (Het waarom wordt hier gelijk duidelijk: geld! Hier kom ik nog op terug) Jezus wordt voor Pilatus geleid, Pilatus wil hem niet veroordelen, Jezus naar Herodes. Die wil 'm ook niet veroordelen, terug naar Pilatus. Die veroordeelt hem tot een stuk of wat zweepslagen.

Wat volgt is 1 van de meest gruwelijke scenes in de geschiedenis van de filmgeschiedenis. Jezus is op dit punt al meerdere keren zonder enige reden geschopt en geslagen. Ook had hij al een doornenkroon op zijn nobele hoofd en van een perzikhuidje is hier dus geen sprake -- maar hij wordt hier af-ge-tuigd. Geslagen door meerdere Romeinen die duidelijk in hun script hadden staan "wees sadistisch" en verder niks. Totdat al het vel van hem hangt. Er een bloedplas onder hem ligt. En eigenlijk elke toeschouwer al lang is weggelopen vanwege walging. Maar je blijft kijken, want het is wel fascinerend.
Er komt een Romeinse onderbevelhebber aan en die zegt dat de marteling (want dat is het) moet stoppen... zo had hij het niet bedoeld... Huh wat?

Jezus weer naar Pilatus gesleurd. Of de Fariezeers tevreden waren met de straf? Nee! Want ook zij hebben in hun aanwijzingen staat ook dat zij gespeend zijn van elk mededogen. Het volk vindt het ook, want zij hebben in hun script staan "dom" en "achterlijk" en "sensatiebelust". Dan volgt de kruisgang. En die duurt erg lang. Heel erg lang. En elk heuveltje in de weg, elk steentje in het stof, elke fluim van de toeschouwers, alles wordt in prachtige beelden gevat. Dan is er nog de man die het kruis met Jezus moet dragen, omdat het anders allemaal te lang duurt. Deze man is duidelijk van martelaarshout gesneden... hij is wel goed. Hij voelt duidelijk met Jezus mee. Hij is een Goed Mens. Als toeschouwer was ik ook wel blij dat hij er was, want anders had de martelgang nog langer geduurd.

Hebben ze ein-de-lijk Jezus helemaal de berg opgesleept, moet ie nog worden vastgenageld. Ook dit gebeurd in vol ornaat. Dit was echt, en dit meen ik, de meest smerige scene in een reeks van smerige details. Je voelt bijna die spijkers in zijn vlees gaan, je hoort het in 3D-geluid, en je ziet elke bloeddruppel glinsterend in de zon met kracht uit het gebroken lichaam van de Verlosser spuiten. Hier worden nieuwe standaarden gezet in het horror-genre, zoveel is duidelijk.
Als dan eindelijk Jezus' ziel is opgegaan naar de hemel kun je niet anders dan opgelucht ademhalen.

"The Passion" is een indrukwekkende film, maar dit komt vooral omdat elke poging tot subtiliteit vakkundig de nek wordt omgedraaid door Romeinse of Joodse handen. De Romeinen zijn dom en sadistisch. De Fariezeers zijn slim, machtsbelust en sadistisch. Het volk is dom, sensatiebelust en oh, ja, dom. ("Willen jullie dat ik deze smerige en duidelijk psychopathische moordenaar gratie schenk of Jezus Christus, die jullie eigenlijk niks heeft gedaan?" "Laat de moordenaar vrij! Want wij zijn dom!") Pilatus laat zich overtuigen door de publieke opinie en zijn angst voor retributies vanuit Rome. Mamma Maria is heel erg zielig. Maria Magdalena is een hoer, en houdt van Jezus, maar komt ook niet echt verder dan dat. Herodes ontwijkt vakkundig elke verantwoordelijkheid. Judas heeft spijt over zijn daad, maar waarom deed hij het dan? Geen idee... het geld bleek uiteindelijk minder belangrijk en wordt in een prachige slow motion teruggegooid. Jezus ondergaat het allemaal stoicijns, zich nooit verklarend. Nee... hij moet gepijnigd kijken, en dat zou voldoende moeten zijn. Zijn apostelen verlaten hem (Peter verloochent zijn naam drie keer, weet u nog?) etc. etc.

Het is allemaal erg plat en twee-dimensionaal, maar daardoor wel indrukwekkend. Helaas wordt het hierdoor geen goede film. "Jesus Christ Superstar" legt meer uit, en zelfs van "The Life Of Brian" heb ik meer geleerd. Naar deze film ga je om gestaafd te worden in je overtuigingen.

Beetje jammer, want er is duidelijk tijd en geld in gaan zitten. De beelden, het geluid, de mise-en-scene, alles is even goed verzorgd. De acteurs praten Hebreeuws, Aramees of Romeins -- en ik geloof graag dat de uitspraak gewoon klopt. Maar waarom hadden we geen subtielere film kunnen krijgen?
Antwoord: omdat dat het doel niet was.