De Beste Albums van 2003
Origineel gepubliceerd op 7 januari 2004
En toen was er weer een jaar voorbij. Een jaar waarin ik ontzettend veel muziek heb geluisterd, en eigenlijk ook heel veel nieuwe muziek. Dat heb ik te danken aan de CD-uitleen en Bittorrent (een nieuw filesharing programma) en te wijten aan mijn saaie stage. Niet aan MTV of TMF, want die zijn dit jaar nog slechter geworden. In ieder geval heb ik uit alle muziek de albums gekozen die ik afgelopen jaar het 'best' vond. Zoals altijd, dit 'best' is nogal een rekbaar begrip en natuurlijk erg persoonlijk. Ik zal proberen aan te geven wat een album voor mij zo goed maakt. Voor de zekerheid vermeld ik ook nog maar even dat deze albums niet noodzakelijkerwijs uitgekomen zijn in 2003, maar dat ik ze wel in dat jaar heb 'ontdekt'. Veel leesplezier.
De Top Tien
In willekeurige volgorde, de tien beste albums van 2003. Naar mijn mening dan toch.
Ryan Adams - Demolition (2002)
Het is maar een verzameling demo's, maar het is wel degelijk een geweldig album. Adams produceert zoveel songs, dat zelfs zijn restjes nog erg goed zijn. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik Rock N Roll niet echt vaak heb geluisterd, maar dat album vond ik wat te weinig spannend. Demolition levert kwaliteits-Americana van een eersteklas singer/songwriter. |
Coldplay - A Rush Of Blood To The Head (2002)
Het kan best zijn dat Coldplay de wegen bewandelt die Radiohead heeft gebaand. Maar ik vind Coldplay toch echt meer dan een simpele navolger. De liedjes zijn erg sterk, heel gevoelig en hebben een geheel eigen sound. Gevoelige rock zonder dat het te slap wordt. Met de liedjes "Clocks", "Daylight" en "A Rush Of Blood To The Head" hoeven ze zich niet te schamen: stuk voor stuk sterke composities met een enorme hoop emotie. Beter album dan Parachutes, en dat was al niet slecht te noemen, bij welke maatstaf dan ook. |
Paul Oakenfold - Swordfish: The Album (2001)
De eerste van de vele soundtracks op deze lijst, en das niet toevallig. Ik ben een enorme fan van soundtracks, zeker als ze meer zijn dan een simpele verzameling van lukraak bijeengezochte nummers die toevallig populair zijn. Paul Oakenfold verzorgt hier de score van Swordfish, een overig aangename film zonder verdere pretenties. De bekende dance-DJ heeft een mengeling van originele score, nieuwe remixes van oude nummers (o.a. N.E.R.D.'s "Lapdance" en Muse's "New Born") en wat stukken monoloog van Travolta bijeengevoegd. Dit alles heeft het gevaar om een onsamenhangend zootje te worden, maar Oakenfold geeft het allemaal hetzelfde sound-sausje zodat dit een ijzersterk geheel wordt waarbij elk nummer naadloos in het volgende overloopt. Persoonlijke favoriet: "Unafraid" van Jan Johnston. |
Danko Jones - Born A Lion (2002) & We Sweat Blood (2003)
Ah, heerlijk! Rauwe rock 'n' roll zoals rock 'n' roll bedoeld was. Smerige, sexueel getinte teksten over vrouwen, vrouwen en vrouwen op een bedje van de strakste gitaarriffs sinds lange tijd. Voeg daaraan toe de geweldig grote bek van Danko (technisch beperkt, maar wel een goede schreeuwer) en je snapt waarom ik mezelf nog steeds voor de kop sla voor het feit dat ik te laat was voor kaartjes voor het optreden in de Effenaar. Gepresenteerd met het enthousiasme en de integriteit die nodig is omdat je jezelf anders volkomen belachelijk maakt. Volledig pretentieloos. Overigens verkies ik Born A Lion net boven We Sweat Blood omdat de eerste iets funkier en ruwer is. Beiden bevatten genoeg testosteron om Britney alleen al bij eerste beluistering zwanger te maken. (Okay, biologisch gezien is dit erg onmogelijk, maar u snapt het idee.) (Beschrijvingen van Born A Lion en We Sweat Blood op AllMusic.com)
|
Various Artists - Soundtrack Kill Bill, Vol. 1 (2003)
De tweede soundtrack, en dit keer vond ik de soundtrack beter dan de film zelf die zwaar overhyped was. Toch ben ik Tarantino dankbaar, want deze soundtrack past perfect in het rijtje van Reservoir Dogs en Pulp Fiction. Geheel verschillende nummers worden afgewisseld met stukken monoloog en wat score van The RZA, die ook mijn favoriet "Ode To O-Ren Ishii" aflevert. Verder is de opening met Nancy Sinatra's versie van "Bang Bang (My Baby Shot Me Down)" me nu op de lippen bestorven. "Battle Without Honor Or Humanity" is een opzwepend theatraal stuk, wat in vol ornaat gebruikt wordt in de trailer. Helaas staan er ook wat irritante stukken op dit album, zoals "Woo Hoo" van de 5,6,7,8's (goede naam voor band, dat wel) en het "Green Hornet Theme" uit de TV serie. |
Blackmore's Night - Ghost Of A Rose (2003)
Grote verrassing voor mij van dit jaar. Ritchie Blackmore (u kent hem van Deep Purple) en zijn 26-jaar-jongere verloofde Candice Night (zangeres, voorheen model en dat kun je zien) vormen samen de basis van de band. Ze spelen geen harde rock, zoals je wellicht zou denken gezien Blackmore's verleden, maar proberen muziek te maken zoals dat in de Renaissance wellicht zou gebeuren. Maar dan wel op een moderne manier, dus ook met electrische gitaar, hoewel deze niet vaak gebruikt wordt. Veel vaker is de gitaar acoustisch, en wordt gecombineerd met mandolien, viool, tamboerijn en meer van dat moois. Samen met de heldere, etherische zang (niet mijn woorden, al ben ik het er wel mee eens) van Night is dit een ijzersterke sound. De liedjes zijn ook nog eens aangenaam. Persoonlijke favoriet is "Cartouche", een opzwepend liedje, maar eigenlijk is geen van de nummers echt veel minder dan dit. |
Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf (2002)
Hiervoor verwijs ik u naar Steven's recensie, een stukje proza waar ik het helemaal mee eens ben. Strakke rock 'n' roll met een woestijngeluid, geweldige songs van een blik supermuzikanten. |
Music From The Motion Picture "Gladiator" (Music by Hans Zimmer and Lisa Gerrard) (2000)
Derde soundtrack, maar wel de enige die louter uit score bestaat. Herkenbare terugkerende thema's, veel verschillende instrumenten en een weldadige sfeer. De ene keer is de muziek robuust en aards, de andere keer breekbaar en etherisch, maar Zimmer en Gerrard (de laatste was zangeres bij Dead Can Dance) brengen het allemaal met evenveel overtuiging. Iets minder overtuigend was de melkkoe Gladiator: More Music From The Motion Picture. |
Dido - Life For Rent (2003)
Twijfelde ik er voor dit album nog aan de titel van Dido's debuutalbum No Angel, nu weet ik het zeker: Dido is wel een engel. Deze sympathieke jongere zus van Faithless' Rollo is intussen geheel volwassen. Dit betekent niet dat dit album veel nieuws bevat: het is eigenlijk gewoon No Angel, maar dan subtiel beter. Prachtig gearrangeerde songs waar Dido's stem-waar-je-spontaan-verliefd-op-wordt een duidelijke plek heeft. Iets meer avontuur had gemogen, maar ach, dit is eigenlijk ook niet nodig met emotie-druipende liedjes als "White Flag". Easy-listening pop, maar dan wel goed. |
Kosheen - Kokopelli (2003)
Kent u ze nog? Kosheen werd bekend met het drum 'n' bass nummer "Hide U", maar verdween daarna van iedereen's radar. Nu zijn ze terug met het dit album, en het was het wachten waard. Kokopelli is een heerlijke mix van pop en dance, aangevuld met een vleugje gitaren. Het belangrijkste is echter de stem van zangeres Sian Evans, die een prominente plaats heeft gekregen. Dit geeft de songs een warme, soul-volle insteek die je vaak mist bij dance-producties. Lekkere ritmes doen de rest. |
Eervolle vermeldingen
De albums die bijna (bijna!) in de Top Tien stonden, maar het om verschillende redenen allemaal net niet haalden. Wederom in willekeurige volgorde.
Beth Gibbons & Rustin Man - Out Of Season (2002)
De zangeres van Portishead gaat (bijna) solo en dit levert een heel warm album op. Helaas is het allemaal wat te tam om me een heel album te bekoren. "Slaapverwekkend" is een te groot woord, maar je moet wel goed op blijven letten. Voor als je een meiske op bezoek hebt ;-) |
Lost Prophets - Start Something (2003)
Dit album is dan weer het tegenovergestelde van 'tam'. Schreeuwerige, strakke 'nu-metal'. Ik zou het bijna in de top 10 zetten, mede omdat ik het vorig jaar 'net iets minder' vond dan Linkin Park. Nu ligt Linkin Park wel makkelijker in het gehoor, maar Lost Prophets zijn wel strakker en eigenlijk gewoon ook beter. Dit album mist alleen wat echte catchy nummers, en wat afwisseling. |
Music From And Inspired By The Motion Picture "8 Mile" (2002)
Een heerlijke verzameling van rap, allemaal verzorgd door Eminem en zijn groep vrienden en vriendinnen. Eminem is zelf in topvorm, net als Obie Trice en 50 Cent. Helaas komen Nas en die verschrikkelijke Macy Gray ook nog langs, en dat haalt het allemaal teveel naar beneden om in de top 10 te komen. Het begin van het album is ijzersterk, maar het zakt wat in. |
't Hof Van Commerce - Rocky 7 (2003?)
Ha! Vlaamse rap! Ik snap nog steeds niks van de meeste teksten, maar dat is eigenlijk ook niet nodig om dit album te kunnen waarderen. Je kan namelijk wel horen dat dit uitstekend in elkaar zittende rap en hip-hop is. Inventieve riedeltjes, koele beats en over het algemeen goede rap. Petje af! Jammer dat er ook wat zeiknummers in zitten. Wel hele leuke titels: "Kom Mor Ip", "'t Beste Moe Nog Komn" en "Lat Mie Zin En Grust" |
Zwan - Mary / Star Of The Sea (2003)
Dit album kostte veel te veel herluisteringen om het uiteindelijk "goed" te vinden. Maar nu vind ik het uiteindelijk wel "heel erg goed". Het is Smashing Pumpkins voordat ze de soep in gingen met Machina - The Machines Of God, het is Corgan met zijn beste popsongs in lange tijd, het zijn de lagen gitaren die we van hem kennen opeengestapeld, en toch miste er iets. En Corgan's stem komt hier wel erg veel naar voren, en dat is niet de meest zoet-gevooisde. |
Klaus Badelt - Pirates Of The Caribbean: The Curse Of The Black Pearl
Heerlijke swashbuckling film, en de muziek ademt dezelfde sfeer. Lekkere, enorm bombastische muziek met een paar goed herkenbare thema's. |
Dit dus allemaal niet
Dit is een incomplete lijst van de andere albums die ik in 2003 heb beluisterd, zodat je bovenstaande Top Tien iets beter op waarde kunt schatten. Ik bedoel, die Top Tien zou maar weinig waarde hebben als ik in totaal maar tien albums had geluisterd, is het wel? Nogmaals: de lijst is niet compleet, onder andere omdat ik alweer albums ben vergeten.
Om nog een ander misverstand uit de weg te ruimen: onderstaande albums zijn niet per definitie 'slecht'. Sommige zijn dat wel, maar een hele hoop albums is bijna zo goed om in de "Eervolle vermeldingen" opgenomen te worden. Onderstaande albums zijn simpelweg minder goed in mijn opinie dan de albums die ik hierboven noem.
- Justin Timberlake - Justified
- Two strong songs do not a good album make
- The Cinematic Orchestra - Man With The Movie Camera
- te slap
- Original Soundtrack "Pi"
- mist samenhang
- Steve Henifin - Eternal Darkness: Sanity's Requiem
- goede, solide soundtrack voor het gelijknamige spel, maar niks briljants
- Diverse Uitvoerenden - Need For Speed: Underground
- erg goede verzameling, maar hinkt teveel op twee gedachten: R&B en Rock
- Apollo Four Forty - Gettin' High On Your Own Supply
- Geslaagde mengeling van pop, rock en dance, maar helaas minder dan Electro Glide In Blue
- Audioslave - Audioslave
- of was dat vorig jaar? - in ieder geval, wederom solide, maar niks schokkends. Saai na twee keer draaien
- Avril Lavigne - Let Go
- zie Justin
- Babyjohn - In Flux
- intussen alweer vergeten
- Clannad - Legend
- bijna gehaald vanwege nostalgische redenen
- Starsailor - Silence Is Easy
- niet genoeg geluisterd denk ik
- Dave Matthews - Some Devil
- Idem - niet genoeg geluisterd
- Di-Rect - Over The Moon
- Goed geproduceerde maar erg makkelijke pop-rock
- Interpol - Turn On The Bright Lights
- beetje teveel van hetzelfde
- Underworld OST
- samengeraapt zootje
- Foo Fighters - One By One
- Queens Of The Stone Age is beter, al is deze ook erg goed
- Eels - Shootenanny!
- ja, waarom niet eigenlijk?
- Howard Shore - The Fellowship Of The Ring, The Two Towers en The Return Of The King
- te weinig echt herkenbare thema's, teveel opvulling
- Iron Maiden - Dance Of Death
- saaai
- The Darkness - Permission To Land
- de leukste groep van het moment, maar verder: zie Justin
- Kylie Minogue - Body Language
- ja, Kylie is lekker, Kylie heeft goede singles, maar verder is het bubblegum (maar wel sexy bubblegum)
- Linkin Park - Live In Texas en Meteora
- saai The Matrix: Reloaded en Revolutions
- de laatste soundtrack is beter dan de tweede, net als de derde film beter was dan de tweede. Maar de eerste film en soundtrack zijn de beste
- Lou Reed - The Raven
- literair verantwoord, maar niet door heen te komen
- Billy Idol - Cyberpunk
- solide conceptalbum, maar wel wat verjaard intussen
- Ghost Dog: The Way Of The Samurai
- Paar leuke riedeltjes, niks blijvends
- Deep Purple - In Rock en The Deepest Purple
- Klassiek album en een geweldige "Best Of" — verplicht luistervoer, maar wel wat teveel old rock per album
- Morcheeba - Charango
- dit kennen we al
- Pearl Jam - Lost Dogs
- dit ook
- Snoop Dogg - Paid Tha Cost To Be Tha Boss
- een heel album Snoop Dogg is teveel van het goede
- Tindersticks - Waiting For The Moon en de EP Don't Even Go There
- gezien de rest van de albums van deze groep is dit eigenlijk, tja, overbodig
- Trevor Jones - The League Of Extraordinary Gentlemen
- leuke sfeer, verder weinig pakkends
- Tin Machine - Tin Machine I en Tin Machine II
- Een van de vele incarnaties van Bowie, maar nog steeds is Bowie niet mijn ding
- David Bowie - Reality
- zie direct hierboven
- Vive La Fete - Nuit Blanche
- te zeurderig, te weinig catchy
- Apocalypse Now Redux OST
- geweldige sfeer